Zomereenzaamheid.

Deze zomer viel ons voor het eerst het woord “Zomereenzaamheid” op. Vooral ouderen kunnen zich eenzaam voelen wanneer iedereen op vakantie is en de bezoeken uitblijven. Maar het zijn niet alleen de ouderen die hiermee te maken hebben. Uit cijfers blijkt dat in onze regio meer dan 50% van de volwassenen van 18 jaar en ouder zich eenzaam voelt, en 15% daarvan voelt zich zelfs sterk eenzaam. Ook onder jongeren ervaart meer dan 30% zich weleens eenzaam en voelt 10% zich vaak tot altijd eenzaam.

Deze cijfers zijn zorgwekkend, vooral voor degenen die de eenzaamheid ervaren. Onderzoek wijst uit dat eenzaamheid het risico op dementie verhoogt, evenals de kans op hart- en vaatziekten. Het kan ook leiden tot depressies en stress.

De landelijke overheid, maar ook onze gemeente, is zich hiervan bewust. Daarom is er het signaalpunt eenzaamheid geïntroduceerd, te bereiken via 0181-322273 op werkdagen in de ochtend, of doe een melding via de website van de gemeente.

We begrijpen heel goed dat het niet makkelijk is om te erkennen dat men zich eenzaam voelt en om contact op te nemen. Het kan voelen alsof men zielig is. Toch zijn er veel laagdrempelige initiatieven die kunnen helpen om eenzaamheid te doorbreken. Bijvoorbeeld huiskamerprojecten voor een drankje en een praatje, samen uitstapjes maken of persoonlijke gesprekken. Daarnaast is het ook mogelijk om vrijwilliger te worden bij het rijke verenigingsleven in onze gemeente. De verenigingen zijn altijd blij met nieuwe vrijwilligers, omdat het vaak moeilijk is om genoeg vrijwilligers te vinden.

Sommige rapporten wijten eenzaamheid aan een gebrek aan gemeenschapszin. Iedereen heeft immers iets te bieden in een gemeenschap, in wisselende rollen, ook wat betreft helpen en geholpen worden. De toenemende verschillen, polarisatie en individualisatie vormen een groot risico voor de gemeenschapszin. Maar de gemeenschap vormen we samen. Laten we openstaan voor elkaar en,  naast al het gewone werk wat we doen, ook eens stilstaan bij wat we voor een ander kunnen doen.

Deze zomerperiode lijkt een goed moment om hierover na te denken. Laten we bijdragen aan een verbonden gemeenschap waar we allemaal graag onderdeel van willen zijn. We hebben elkaar nodig!