VVD: óók betaalbare maatschappelijke ouderenhuisvesting op de Noordweg Oostvoorne.

Op de agenda van de afgelopen Raadsvergadering stond de aankoop van de gronden van voormalig Kinderhuis van de zorginstelling Horizon.

VVD’er Monique Hamstra gaf aan ontzettend blij te zijn dat de gemeente de gelegenheid krijgt om deze locatie aan te kopen. Juist omdat de voormalige gemeente Westvoorne al jaren met de eigenaar en andere partijen in gesprek was om op deze locatie maatschappelijke ouderhuisvesting met de juiste zorg te realiseren. Want juist deze locatie, dicht bij de dorpskern met allerlei faciliteiten en mantelzorgers nabij is een enorm pluspunt. Ouderen kunnen dan te voet het dorp in en aangepast wonen in de nabijheid van hun oude woonbuurt. Dat is van groot belang voor de sociale cohesie in het dorp.

De locatie wordt in principe aangekocht voor de huisvesting voor Oekraïense ontheemden, starters en spoedzoekers. VVD’er Hamstra heeft het initiatief genomen om met coalitiepartijen IBV, PvaZ en BVNL en ondersteund door bijna de gehele Raad om maatschappelijke ouderenhuisvesting mede mogelijk te maken middels een aanpassing van het voorstel. Een zogenoemd amendement. Daar de locatie groot is, kwam het verzoek twee parallelle trajecten tegelijk te laten lopen om de snelheid erin te krijgen. Enerzijds om de Oekraïense ontheemden zoveel mogelijk gecentreerd op de locatie op te vangen en anderzijds gelijktijdig een plan te ontwikkelen om zeer snel te starten met het bouwen van maatschappelijke ouderenhuisvesting die betaalbaar is. Hierdoor komt er een betaalbaar alternatief voor ouderen beschikbaar die voor doorstroming kan zorgen.

Er is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een gedegen participatietraject zodat er een breed gedragen plan komt. Wethouder Spoon heeft deze toegezegd. Tevens is gevraagd dit najaar uitgewerkte plannen voor de locatie voor te leggen aan de Raad.