Begroting 2024.

Afgelopen donderdag vond het jaarlijkse hoogtepunt plaats in het bestaan van de raad. De begroting 2024 lag op tafel en moest worden vastgesteld. Alle partijen besteden veel tijd om de beleidsvoornemens van het college tot zich te nemen en daar vragen over te stellen. Uiteindelijk werden maar liefst 27 moties en 6 amendementen ingediend met het doel om aanpassingen door te voeren. Uiteindelijk een lange zit van 16.00 tot 23.00 uur.

Wij waren er blij mee. Voor de jaren 2024 en 2025 een sluitende begroting met zelfs een licht overschot. Een groot verschil met de begroting van 2023, die een tekort van ruim 5 miljoen liet zien.

Wij hadden een goed gevoel bij de aandacht die in de begroting wordt besteed aan belangrijke punten die tijdens de verkiezingen zijn beloofd. Het behoud van lage woonlasten (+1,5%) in tijden van hoge inflatie staat hoog op de agenda. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het aanpakken van de woningnood, met de bouw van 600 woningen voor verschillende doelgroepen zoals sociaal, midden- en hoger segment, met specifieke focus op jongeren, starters en ouderen.

Er wordt geïnvesteerd in de verbetering van de dienstverlening van de nieuwe gemeente Voorne aan Zee, met concrete afspraken en resultaatmetingen om te waarborgen dat inwoners tijdig geholpen worden. Ook verbetering van de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woonwijken staat op de agenda, evenals extra financiering voor het onderhoud van gemeentelijk groen.

Met het oog op veiligheid wordt een extra BOA (opsporingsambtenaar) ingezet voor meer toezicht en handhaving, in samenwerking met de politie, om de veiligheid in wijken te waarborgen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het stimuleren van ondernemerschap en recreatie.

Tijdens de behandeling van de begroting heeft de VVD twee moties ingediend. Eén daarvan vraagt om prioriteit te geven aan de verbouw van de aula op de begraafplaats van Oostvoorne. Daarnaast wordt er beleid gevraagd met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten, zodat zij niet meer in woonwijken worden gehuisvest. Tevens wordt onderzocht of zij toeristenbelasting kunnen betalen om bij te dragen aan de voorzieningen die ze gebruiken. Bijna alle partijen ondersteunen deze moties, die door het college zullen worden uitgewerkt.

Na deze drukke week hadden wij op zaterdagmorgen minister Mark Harbers op werkbezoek om te praten over de ontsluiting van Voorne en de verzanding van de kust. Dat is dan weer het voordeel van een partij met landelijke vertegenwoordiging.

Henk de Jong

Fractievoorzitter VVD Voorne aan Zee